Ana içeriğe atla

Franchise Hakkında Her Şey


Özellikle hizmet işletmeleri tarafından son derece yaygın kullanılan aracı türlerden biri de Franchising'dir. Franchising nedir dendiğinde akıllara gelecek tek cevap hiç kuşkusuz işletme için genişlemenin yani büyümenin en önemli yoludur. Franchising bir pazarlama ya da dağıtım kanalı şekli olarak sistem içinde ana firmanın, bir diğer firmaya, belirlenmiş bir takım ayrıcalıkları, belirlenmiş bir zaman dilimi içinde ve belirli bir alanda kullanım hakkını vermesidir. Ayrıcalığı veren franchisor, ayrıcalığı alan ise franchisee ismiyle anılırlar. Franchisor bir toptancı ya da üretici firma olabileceği gibi bir hizmet işletmesi de olabilir. Franchisee ise kendisine ürün ya da hizmetin satış hakkı ya da ticari unvanı kullanma hakkının bir anlaşma ile verildiği kişi ya da kuruluştur.
Bir franchising anlaşmasında ayrıcalıklı satış hakkını alanlar; bir firmanın ürününü ya da hizmetini satmaya ya da ticari unvanını belirli bir bölgede kullanmaya hak kazanır. Ayrıca belirli bir başlangıç ücreti ve aylık brüt satışlarının belirli bir yüzdesini sözleşme gereği ödeme yükümlülüğüne sahiptirler. Böylece çok sayıda şubesi olan bir parakende zincirinin parçası olabilir.
Franchising, bir franchisee açısından bağımsız bir iş kurmaya alternatiftir. Ayrıcalıklı sistemler olarak adlandırılan franchising türünde ayrıcalığı olan taraf için en olumlu faktör franchisor'un sağladığı kapsamlı yardımdır. Bir franchising sistemi, işi yürütebilmek için başarısı denenmiş yöntemleri içinde barındırır. Franchising sistemi iş kurmanın riskini en aza indirir. ABD'de Amerikan Küçük İşletme İdaresi yeni kurulan işletmelerin yıl içerisinde başarısızlıkla karşılaştığını bildirirken, franchisee'lerin ise sadece %5 inin başarısızlıkla karşılaştığını bildirmiştir.
Bir franchising sistemi için anlaşmalar ve kontratlar gereklidir. Hizmet işletmeleri için anlaşmaya dayalı ortaklığın şu yönlerinin bulunması gerekmektedir.
1. Franchisee tarafından sağlanan hizmetin yapısı,
2. Franchisee'nin hizmet sunacağı coğrafik alan,
3, Franchisee tarafından elde edilen gelirin ne kadarının franchisor'a ödeneceği,
4, Anlaşmanın süresi,
5, Franchisee'in ödeyeceği başlangıç ücreti,
6, Franchisee'in hizmeti üretmek için kabul ettiği noktalar,
7, Franchisee'in aynı sektörde yer alan başka bir hizmet işletmesi için aracı olarak faaliyet göstermeyeceği konusunda mutabıka varmak,
8, Franchisee'e markanın değerini arttırmak için sağlanacak olan tutundurma desteği,
9, Franchisor tarafından sağlanacak idari ve teknik destek,
10, Franchise anlaşmasını sona erdirilmesini sağlayacak faktörler açıkça belirtilmelidir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Espresso Tarihçesi

Kaynayan su buharının kahveden geçirilmesi fikri ilk olarak 1820 yılında Fransız Bernard Rabaut tarafından uygulanmaya başlandı. Kısa süre içerisinde bu metod kahve satıcıları tarafından kullanılır hale geldi. Bir başka Fransız Edwarda Loysel De Santais ise ilk defa bu metodu kullanan bir makine icat ederek bunu 1855 yılında Paris Fuarı'nda tanıttı. Espresso tarihi için bir mihenk taşı olan bu makine bir ilkti ama ortada bir sorun vardı. Kahve yavaş oluyordu ve bir kahve için sabırsız insanlar beklemek istemiyorlardı. Öyle ki bir kahve için 10 dakikayı dahi bulan bekleme süreleri oluyordu. Gelişmeye başlayan küresel iş dünyasında işe gitmeden önce veya iş aralarında bu bekleme süresi insanlara uzun gelmeye başlamıştı. Kahvenin yapılış sürecini kısaltmak kahve satıcılarının daha hızlı hizmet verebilmesi için çok önemliydi. Böylece suya basınç uygulama fikri ortaya çıktı. Alman Gustav Kessel bu fikrin sahibiydi ve 1978 yılında bu fikrin patentine sahip oldu. Kessel yaptı

Franchising

Franchising sistemin belirlenmiş kollarından olan yiyecek sektörü üzerinde oldukça büyük çalışmalar ve hizmetler verildiği gözlemleniyor. İngilizce bir kelime olan franchising, Fransızca bir kelime olan  “affanchir”  kelimesinden türetildiği belirtiliyor. Herhangi bir ürüne ya da hizmet üzerinde denenmiş olan ve kalitesi kanıtlanmış başarılı bir markaya, isme ya da bu markaların satış dağıtımlarını yapabilmeleri için belirlenmiş bedel karşılığında veren taraf olarak biliniyor. Bu sistemin doğrudan ya da dolaylı bir malı, belirlenmiş bedel karşılığında Franchisor’un ticari ismini ya da markasını kullanım zorunluluğu ile taraflar arasında yapılan anlaşmanın sonucu olarak meydana geliyor. Birden fazla tür içeren franchising, oldukça kazançlı bir büyüme türü olarak halk arasında biliniyor. Bu türlerden bazıları; Ulusal ve Uluslararası Franchising Ürün ve Marka Franchising İşletme Sistemi Frachising şeklinde oluşturulmuş türleri ile girişimci ve yatırımcı kişilerin dikkatini çekm

Latte'den Cappuccino'ya Kahve Çeşitleri Ve Yapılışları

Türk kahvesiyle başlayıp hazır kahve içmemizle devam eden bu kahve sevdamız, 3. nesil kahvecilerin artmasıyla yeni bir boyut kazandı. Ülke olarak en çok içtiğimiz siyah çayı genç nesille birlikte sollayan kahve, artık elimiz ayağımız oldu. Sınav zamanlarımızın vazgeçilmezi, iş ortamımızda bizden biri. Gerçekten günlük hayatımızın bir parçası olan kahvenin tüm çeşitlerine hakim miyiz? Hepsini görelim, öyle karar verelim.. 1) Tüm tariflerin başrolünde espresso Neredeyse tüm kahveler espresso bazlı yapılır, üzerine süt ve su eklenerek hazırlanır. Tek başına shot olarak içilen espresso, makinelerde belirli bir oranda basınç ve yüksek ısıda suyla 25-30 ml. arası bir miktarda bardağa dökülür. 2) Lekeli Kahve Latte Macchiato "Lekeli süt" anlamına gelen Latte Macchiato, sütün üzerine espresso dökülürken lekeler oluştuğu için bu isimle anılıyor. Genelde üzerine kakao dökülerek servis edilen bu kahvede kullanılan süt yoğunlaştırılarak hazırlanıyor.